maandag 7 februari 2011

Waitangi Day

Gisteren (6 februari) was het Waitangi Day, een nationale feestdag in Nieuw-Zeeland. Op deze dag wordt herdacht dat in 1840 de Treaty of Waitangi werd ondertekend: een verdrag tussen Maori en Britse kolonisten, waarin verschillende afspraken werden gemaakt, over bestuur en landeigendom. Nieuw-Zeelanders zijn erg trots op het bestaan van dit document, omdat hieruit blijkt dat de Britten de Maori rechten wilden geven en niet onderdrukken (zoals in zovele andere kolonies wel gebeurde). Het is best interessant om hier meer over te lezen, maar elders op internet vind je veel meer (en betere) informatie dan ik hier kan opschrijven.

Op 6 februari worden in het hele land evenement georganiseerd; wij zijn even gaan kijken in Lower Hutt. Door het slechte weer (wind en motregen) was het niet zo heel druk, dus na een halfuurtje hadden we alles wel weer gezien. Hopelijk is het volgend jaar wat mooier weer!

Intussen zijn we behoorlijk goed gesettled: alle dozen en meubels zijn uitgepakt (en weer meegenomen door de verhuizers, het was nogal een berg). Een aantal meubels hebben we op TradeMe (de Nieuw-Zeelandse versie van ebay) verkocht - in Nieuw-Zeeland zijn ze veel meer van de ingebouwde kasten, dus kunnen we niet zoveel meer met onze kasten.

Ikzelf ga vanaf volgende week weer naar de universiteit! Ik had iets opgevangen over een programma dat georganiseerd werd voor nieuwe hoogopgeleide migranten, besloot te informeren over mogelijkheden en de volgende dag bleek ik al ingeschreven te zijn :) Het klinkt best interessant: eerst krijg ik 5 weken les aan de Victoria universiteit in Wellington, dan krijg ik een weekje vakantie en dan ga ik 6 weken "stage lopen", gevolgd door weer een weekje aan de universiteit. Idee achter het programma is om migranten kennis te laten maken met de Nieuw-Zeelandse werkcultuur en om hen aan banen op niveau te helpen. De laatste week van het programma zou ik ook gekoppeld worden aan iemand van de Rotary Club, die dan haar/zijn netwerk inzet om mij aan een baan te helpen. Klinkt toch beter dan bij de Subway broodjes gaan smeren :)

Morgenavond gaan we in Wellington naar Ignite; we zijn niet helemaal zeker wat we ervan kunnen verwachten, maar het klinkt wel interessant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten