vrijdag 18 februari 2011

Chinees Nieuwjaar

Het is hier al de hele week fantastisch weer geweest: volop zon, amper wind en een graad of 23. Vorig weekend hebben we daar van geprofiteerd om een zomerse zondag in Wellington mee te pikken: eerst naar de parade geweest, die ter ere van het Chinese Nieuwjaar werd georganiseerd.
Daarna zijn we naar het strand gewandeld, jammer genoeg hadden we onze zwemspullen niet bij, dus is het bij pootje baden gebleven. Het water was niet zo koud als je zou verwachten van een oceaan; het strand van Petone staat dus zeker op het to do lijstje voor de komende tijd!

Voorbije week was de eerste week van mijn Skilled Migrants Programme: het is best wel intensief, met veel huiswerk. Onze klas is erg divers: we hebben Europeanen, een Mexicaanse, een paar Filippijnen, wat Chinezen, een Indiƫr en een Ethiopische dokter. De eerste week hebben we het vooral gehad over het belang van small talk, en hoe Nieuw-Zeelanders nooit iets direct zullen zeggen. Een voorbeeld is dat je baas nooit gaat zeggen: "Je moet langer blijven vandaag.", maar eerder iets als "Ik vroeg me af of je er over zou willen denken om eventueel wat langer te blijven." - en het is aan jou om erachter te komen dat dit geen vrijblijvend verzoek is.

We zijn in de loop van de week naar de bioscoop gegaan in Lower Hutt, en waren aangenaam verrast, want het is een veel beter complex dan dat van Amersfoort (al is dat niet zo heel moeilijk). We zijn de nieuwe Coen broers film gaan zien, "True Grit". Het is dat Jeff Bridges vorig jaar al de Oscar voor beste acteur gewonnen heeft, anders had hij hem voor deze film zeker gekregen.

Vandaag kwam er een man van het alarmsysteem langs: onze huisbaas wilde graag dat dit goed aangesloten werd. Volgens mij heeft Eddy (zo heette de alarmman) ongeveer 10 minuten besteed aan het alarmsysteem, en de rest van het uur heeft hij zitten vol praten met J1 en mij. Dat noemen we dan "zelf wat maken van je werk". Ik vond het wel grappig, vooral wanneer hij me tips begon te geven over wat ik op mijn cv moest zetten.

Dankzij hem hebben we wel een goede tip gekregen voor dit weekend: iets verderop (in Upper Hutt) wordt dit weekend een steekspelcompetitie georganiseerd, dat ziet er wel grappig uit. Een andere mogelijkheid is de nieuwe Queen Elizabeth gaan bewonderen - als we vroeg genoeg opstaan, zullen we haar waarschijnlijk wel in de baai kunnen zien aan komen varen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten